TVlillebælt.dk

Ny undersøgelse: Ældre er godt tilfredse med hjemmeplejen i Middelfart Kommune

20. august 2019 Slået fra Af Michael Jacobsen

Modelbillede

8 ud af 10 borgere i Middelfart Kommune er glade for hjemmeplejen. Det viser en helt ny analyse af kommunens hjemmepleje, som placerer tilfredsheden i Middelfart Kommune over landsgennemsnittet. Analysen viser dog også, at der er områder, som kan forbedres.

Borgerne er godt tilfredse med hjemmeplejen i Middelfart Kommune. Det viser en helt ny analyse fra Middelfart Kommune.

Over 200 adspurgte borgere har vurderet hjemmeplejen i Middelfart Kommune på en skala fra 1 til 5, hvor 1 er ikke tilfreds og 5 er meget tilfreds. 



Gennemsnittet i Middelfart Kommune ligger på 4,3.   

Mere end halvdelen af borgerne (53 pct.) angav, at de var meget tilfredse, mens omkring hver fjerde (26 pct.) angav at være tilfredse. 

Del af velfærdtjekAnalysen af hjemmeplejen er en del af et større velfærdstjek af kernevelfærden i Middelfart Kommune.

Borgmester Johannes Lundsfryd Jensen er glad for resultatet:

– Det er et meget positivt resultat og et velfortjent skulderklap til alle de dedikerede medarbejdere, som hver dag arbejder benhårdt for at yde en god service til vores ældre medborgere. 

– Samtidig er velfærdstjekket et godt afsæt for at udvikle hjemmeplejen yderligere. Både fordi borgerne generelt er tilfredse med hjemmeplejen, men også fordi vi nu får helt opdateret viden om, hvor vi skal sætte ind for at gøre det endnu bedre.

Plads til forbedringer

Selvom den generelle tilfredshed med hjemmeplejen placerer Middelfart Kommune over landsgennemsnittet, viser analysen nemlig også, at der er områder med plads til forbedring.

Knap halvdelen af de adspurgte borgere fortæller eksempelvis, at de ikke selv har indflydelse på, hvornår de får hjemmehjælp, mens flere også nævner, at der er stor udskiftning blandt de hjemmehjælpere, der kommer. 

– Vi går meget op i at sikre, at vores ældre medborgere trives og har god livskvalitet hele livet. Det er godt både for den enkelte og for kommunen. Derfor er vi selvfølgelig glade for resultatet, men vi glæder os også til få kigget mere grundigt på, hvordan vi kan gøre tingene smartere, så vi kan få endnu mere velfærd for pengene, siger formand for Social- og Sundhedsudvalget i Middelfart Kommune, Kaj Johansen.

FAKTA: 

  • I alt 212 borgere, der modtager hjemmehjælp, har svaret på undersøgelsen.    
    • Udvalgte resultater:  
      • 81 pct. af borgerne får den hjælp, de ønsker og oplever at hjælpen er i orden. 
      • 90 pct. af borgerne mener, at hjælpen er som aftalt og af ordentlig kvalitet. 
      • 85 pct. oplever at få hjælp hurtigt nok.  
         
  • Velfærdstjekket i Middelfart Kommune skal bidrage til udviklingen af velfærden ved at: 
    • Undersøge borgernes oplevelse af kvaliteten i de kommunale ydelser og om det kommunen gør giver mening og skaber værdi for borgerne.
    • At sætte yderligere fokus på faglighed, metodeudvikling og innovation, så kvaliteten forbedres inden for den eksisterende økonomiske ramme.
    • At skabe en fælles forståelse mellem borgere, medarbejdere og politikere om forventninger, muligheder og forudsætninger.